Det är så jävla lurigt med jämlikhet och objektifiering

Hej och välkommen till ännu ett inlägg som bara vagt berör ämnet den här bloggen en gång i tiden huvudsakligen handlade om.

Tidigare ikväll satt jag på ett lagom trängselsvettigt pendeltåg mot Upplands Väsby och rullade igenom Twitter på mobilen. Såg att Freeskier lagt upp följande tweet

[Nibblet] UrbanDaddy posts “A Photographic Review of History’s Sexiest Ski Bunnies Slideshow” → http://t.co/gbDU7r2PXx #Babes
— Freeskier Magazine (@Freeskier) August 20, 2013
och eftersom jag är jag kunde jag inte låta bli att agera.

@Freeskier for equality's sake, would you mind posting one with guys too? it's 2013 you know. #gubbslem
— Hedda Berander (@heddacarolina) August 20, 2013
Märk min förvåning när Freeskier ett par timmar senare faktiskt svarar, och bifogar en bild på Jacob Wester från hans Instagram.

Det är där och då Twitter som diskussionsforum lägger krokben för mig.

Jag är väl medveten om att den generella kulturen när det kommer till objektifiering inte är likadan på andra sidan pölen som här hemma i PK-Sverige. Jag har läst otaliga intervjuer med kvinnliga idrottare, skådespelare och så vidare som ser det som något hedrande att ställa upp på lättklädda blider (förutsatt att förfrågan kommer från "rätt" tidningar). Nu gissar jag hejvilt, men jag tror faktiskt inte att särskilt många svenska kända kvinnor skulle resonera på samma sätt.

Ja, kvinnorna i det av Freeskier länkade bildspelet är snygga. Ja, det är Jacob också.

Problemet är bara det att jag inte för mitt liv skulle kunna föreställa mig att Freeskier skulle posta en länk med "A Photographic Review of History's Sexiest Ski Studs Slideshow". En anledning till det är att det förmodligen inte skulle generera så många klick, då skidvärlden i många avseenden är tämligen mansdominerad, för att inte tala om heteronormativ. Merparten av deras läsare skulle förmodligen inte lockas av en länk som ledde till män i bara överkroppar, förutsatt att det inte handlade om vårskidåkning och folk som slängde grymma trick.

Och det är väl där mitt problem ligger.
Jag har ingen aning om tjejerna på bilderna i länken jag klickat på är skidåkare, och jag blir inte klokare efter att ha kollat igenom. Det är en hoper fotomodeller som poserar med eller utan skidor i mer eller mindre vintriga miljöer. Skidorna är i ärlighetens namn fullständigt irrelevanta för sammanhanget, det som är intressant är vad de har (eller inte har) på sig.

Klockan är lite för mycket för att jag ska orka försjunka helt i det här, men här är ett förslag:
Nästa gång Freeskier känner för att sprida lite kvinnlig fägring till sina läsare och följare, varför inte samla ihop en bunt grymma bilder på tjejer som åker, eller göra en intervju med någon som är på väg upp i skidscenen? Med någon som faktiskt åker skidor.
Och vill de nödvändigtvis exponera maximalt med hud kan de väl hämta inspiration från ESPN Magazines "Body Issue", där idrottare – män som kvinnor – porträtteras som de aktiva människor de är, istället för att samla ihop ett gäng bilder med tjejer som är passiva objekt i pälsmössor.

Äsch. Jag skiter i det här nu.
Jag blir bara lite trött.

Är jag dum för att jag förväntar mig mer av min omgivning ibland?